Domů
/

Pozor, sůl! Přelomová kniha trojice autorů....

Dnes si nepředstavíme tak úplně kuchařku, ale knihu, která pojednává o jedné z nejdůležitějších a nejpoužívanějších ingrediencí v kuchyni vůbec.

SŮL. Ona není tak nevinná, s jakou nevinností a rozkošností ji běžně používáme. Sůl si vzali na paškál pánové Josef Jonáš, Miroslav Légl a Jiří Kuchař. Všichni pečliví a osvědčení autoři knih na podobná témata (mají na svých kontech také knihy o cukru mimo jiné). Miroslav Légl je dokonce autorem kuchařky, která používá sůl jako šafrán a tam sepsal několik stovek receptů.

Sůl a naše zdraví

Možná budete překvapeni, ale sůl není nic, co by naše tělo vůbec nějak efektivně umělo zpracovat. Je to pro něj vzácný minerál, se kterým by také tak mělo být zacházeno. Zcela se bez něj obejdeme. Ale když se ho předávkujeme, koledujeme si o nemoci - většinou o ty, které označujeme jako "civilizační". Trojice autorů za mnohými z nich nachází logické souvislosti. Cukrovka, vysoký krevní tlak, problémy s otoky - jsou asi nejznámější, které si s působením soli spojujeme. Ale v průběhu čtení vás možná dokonale obteče, oteče pocit, že díky soli otékáme, obtékáme zbytečnou vodou, že se nám otupují nervy a celkově tloustneme, hloupneme... No ano, trochu přeháním, ale ne zas tak moc. Je na vás, jaký dojem si z knihy vezmete. Jsou tu zdroje, jsou tu výzkumy, statistiky a holá fakta. Každého samozřejměm osloví to, co ho trápí, nebo co v něm cvrnkne na spojnici jeho vlastního zdravotního problému a uvědomění si "slanosti svého života". Slánku používám jen zřídka, přesto...

... přesto všechno znovu přehodnocuji, protože cesty jsou!

Jak ji nahradit

Sůl lze samozřejmě nahradit kořením, bylinkami, jinými cestami k báječné chuti jídla a řešením je také podstatné snížení konzumace předpřipravených kupovaných potravin. Více šokující pak je, proč nikdo v globálu nemá zájem na odsolování našeho jídla. Protože sůl je silně návyková, je báječným kšeftem - autoři sice naznačují různé cesty ke změnám, ale ta hlavní je v nás - abychom si to vůbec jako jednotlivci uvědomili a třeba právě svým tlakem na výrobce a dodavatele potravin dosáhli žádoucích změn. Tam, kde se to již povedlo, tam se prokazatelně ve vysokých procentech mohou pochlubit zlepšením zdraví svých obyvatel.

Pro koho je kniha určena?

Řekla bych, že pro každého, kdo si chce lépe uvědomit množství soli, které jí. Ani mne tak nešokovala slánka, která je spíše vzácným kořením a do toho stavu není tak těžké dojít v kuchyni, protože časem zjistíte, že mnohá jídla chutnají lépe nesolená (například bramborová kaše nebo zeleninové saláty), navíc rozmach raw food mocně podporuje objevování nových chutí a vůní, které lze s úspěchem použít i ve vařené kuchyni, ale šokoval mě obsah soli, která je skrytá v polotovarech. Sušenky, chleby, pečivo, samozřejmě pak paštiky, pochutiny nebo uzeniny. Jsou místa, kde sůl automaticky očekáváte ve velkém množství - třeba ty uzeniny. Jsou místa, kde sůl očekáváte ve výrazně menším množství, než v jakém tam je - třeba nakládaná zelenina. A jsou místa, kde ji neočekáváte vůbec a přesto tam je - většina sladkých sušenek.

O autorech

MUDr. Josef Jonáš a Jiří Kuchař společně napsali knihy Zdraví v ohrožení – Hořká pravda o sladkém cukru a její volné pokračování Tak chutná štěstí, bestsellery Svět přírodních antibiotik, Zdravé střevo a Tvoje strava je tvůj osud. Miroslav Légl je autorem průkopnických knih Vaříme bez soli a Mezinárodní kuchyně bez soli a jiné chemie. S jejich články a příspěvky se můžete pravidelně setkávat v měsíčníků Regenerace.

Vydalo nakladatelství Eminent, 2016, www.eminent.cz

Menu

v e-shopech od (Zdroj: Heureka.cz)