Domů
/

Jonáš, Kuchař, Frej: Jak dál po antibiotikách

Najdete tu pár receptů, které si zaslouží vypsání si do zlatého sešitu osvědčených receptů. Oceníte je nejen ve chvíli, kdy budete padat pod náporem antibiotik, ale i při jakýchkoliv trávicích potížích. Nebo jen tak. Napadlo vás léčit se někdy kyselým zelím, kombuchou, kefírem nebo skvělým bramborákem s topinamburami?

Zdraví nadosah

Zní to jako klišé nebo reklamní slogan, ale tady to platí doslova. Na téma střev, zdraví, ale i antibiotik napsali autoři této knihy mnoho jiných publikací, které lze brát jako informační encyklopedie. Tady všechno lehce shrnuli do počátku knihy a zbytek patří už  jen té přehlídce potravin a receptů z nich, které máme běžně nadosah, ale mnohdy zapomínáme na jejich blahé účinky na zdraví.

Cizrna, čočka, fazole, mrkev, topinambura, celer – možná je ještě hodně faktů, které o nich nevíte.

Kombucha, kvásek, kefír, tempeth – i u těchto přirozeně kvašených potravin je mnoho informací, které je dobré mít pořádně v hlavě! Že jsem si mezi zdravé a prospěšné potraviny přidala i přirozeně kvašenou sojovou omáčku – hurá! Tu zrovna mám ráda. A když si ji dám do teplé polévky ve chvíli, kdy budu mít pokažené trávení, třeba právě těmi antibiotiky, tak si prospěji snad víc než polomrtvými laktobacily z lékárny, to jsem netušila! K večeři něco se zelím, další den jogurt, proložit k pití kombuchou, tibi, či cokoliv jiného – najednou můžete jít do prodejny zdravé výživy a najednou vyzkoušet i to, co byste si jinak nekoupili.

Recepty potěší, protože….

… máte šanci si nejen udělat domácí kysané zelí, ale také jogurt nebo zadělat na domácí kváskový chleba. Autoři vás naučí cizrnové kuličky s jogurtovou omáčkou, pohankového kubu nebo topinamburové bramboráky. Snad ani nejde o to, že jsou to celkem jednoduché, známé a jen nápaditě obměněné recepty, ale spíše jde o uvědomění toho, jak přesně takové jídlo prospěje našemu tělu.

A že právě tohle je seznam jídel, ke kterým sáhnout, jste-li nemocní.

Praktická část o trávení je velkou dobrodružnou cestou

Je až k neuvěření, jak moc člověk dokáže ubližovat svému trávení, motoru, který roztáčí kola naší energie, imunity, ale také psychické pohody. Autoři se propojují s celostní medicínou a v praktických radách se dozvíte, jak o sebe ještě lépe pečovat z hlediska pohybu, přípravy jídla, složení jídla nebo tu najdete i choulostivou kapitolu o chvilkách trávených tam, kam i pan císař chodil pěšky.

Osobně mě zaujaly třeba bylinkové části knihy, protože to je často první šuplíček, do kterého saháme při nemoci, ale nikoliv ve chvíli, kdy se zároveň pereme s antibiotickou léčbou. Takže – kdo jste věděl, že pro tuhle situaci je moc fajn šalvěj?

Výborná kniha, kterou – ať jí sebevíc doporučuju – nedoporučuju otvírat moc často kvůli následkům užívání antibiotik, a když už – tak prosím pěkně jen pro osvěžení svého zdraví!

O autorech:

MUDr. Josef Jonáš vystudoval lékařskou fakultu v Plzni a jako začínající psychiatr působil pod vedením MUDr. Miroslava Plzáka v protialkoholní léčebně v Horních Beřkovicích. Později se v Chomutově stal nejmladším primářem psychiatrického oddělení v tehdejším Československu. V osmdesátých letech minulého století proslul svojí metodicko-psychologickou spoluprací s Ivanem Hlinkou v litvínovském hokejovém klubu a také průkopnickou knihou Křížovka života, která vyšla poprvé roku 1988. Od té doby se věnuje celostní medicíně a vlastní metodě řízené detoxikace. Je autorem nebo spoluautorem desítky odborně-populárních knih a stovek článků.

Jiří Kuchař absolvoval Stavební fakultu ČVUT. Od začátku devadesátých let minulého století působí jako nezávislý žurnalista a spisovatel. Kromě svých knih o léčitelích a českém léčitelství proslul publikacemi, v nichž přiblížil svět jihoamerické ayahuasky, u nás vůbec prvními na toto téma. Na začátku 21. století odhalil část umělecké sbírky Adolfa Hitlera, která se nachází na našem území. Po sérii knih na téma sebepoznání se v současné době věnuje populárně-zdravotnickým tématům. Pravidelně publikuje v měsíčníku Regenerace.

MUDr. David Frej pracoval po studiu na lékařské fakultě v Praze několik let jako internista. Východní a funkční medicínu a výživu studoval v Albuquerque v Novém Mexiku (USA), v Rakousku a v indické Puně. V praxi se zabývá vlastním systémem holistické medicíny zaměřené na léčbu zánětu a s ním souvisejících chronických civilizačních nemocí, na výživu, biologické rytmy a detoxikaci organismu. Přednáší a pravidelně publikuje v měsíčníku Regenerace.

Vydalo nakladatelství Eminent, 2017, www.eminent.cz

Menu

v e-shopech od (Zdroj: Heureka.cz)